“Türkiye’de E-Ticaret ve Perakendenin Geleceği” başlıklı oturumda konuşan PttAVM CEO’su ve ETİD Başkanı Hakan Çevikoğlu, başından geçen ilginç bir anıyı anlatarak dünyada ‘Türk malı’ algısının geldiği noktaya dikkat çekti. Türk ürünlerinin dünyada çok iyi karşılandığını belirten Çevikoğlu, “Birkaç hafta önce Kırgızistan’ın başkenti Bişkek’te yaşadığım bir olayı anlatmak istiyorum. Bir konteyner kent var orada. Bizi de gezdirdiler. Gezerken fark ettik ki üzerinde ‘Made in Türkiye’ yazan yeni etiketler Çin’den alınan konfeksiyon ürünlerinin üzerine dikilerek Rusya’ya satılıyor. Bu aslında hem üzücü hem sevindirici. Türk algısı çok güzel. Demek ki adam ‘Çin malı’ diye satamıyor. Türk malı olunca satıyor. Ama bu durum zarara dönebilir. Buna da önlem alınması gerekebilir” şeklinde konuştu.
ÇOK BÜYÜK FIRSAT VAR
‘Türk malı’ algısının dünyada iyileşmesiyle yurtdışına da açıldıklarını ifade eden Çevikoğlu, “O taraf bizi biraz daha rahatlattı. 80-90 milyon müşteriye hitap ederken artık milyarlarca müşteriye de ürün satabilir duruma geldiğimiz zaman oyunun rengini değişiyor. Dünyada e-ticarete baktığımızda 6.4 trilyon dolarlara gelen bir ekosistem var. Bu ekosistemin yarısı Çin’de. Ama çok kapalı ve zor bir ülke. Dünyada her 4 paketten 1 tanesi başka bir ülkeye satılıyor. Bu oran ülkemizde 20 paketten 1 tanesi düzeyinde. Çin’den sonra ürün çeşitliliği olarak en fazla ürün satabilecek ülke Türkiye aslında. Çok büyük bir fırsat var burada” ifadelerini kullandı.
Türklerin konu e-ihracat olunca genellikle Amazon üzerinde ABD ve İngiltere gibi pazarlara yöneldiğini belirten Çevikoğlu, “Oralarda Türkler birbiriyle rekabet eder duruma gelmiş. Çin çok büyük bir pazar. Doğu büyük bir pazar. Bu tarafta bomboş bir yer var. Bu yıl kasım ayında markalarımızla birlikte ilk kez Çin’de kampanya yapacağız şeklinde konuştu. Teknoloji hızla gelişiyor. Çin’de hareket halindeyken sipariş verip ürünü alabileceğiniz platformlar oluşmaya başladı. Lokasyonu atıyorsunuz hareket halindeyken sizi bulup ürünü teslim ediyorlar. Bunlara hazırlıklı olmak lazım” şeklinde konuştu.
TÜKETİCİLER UZMAN KADAR BİLİNÇLİ OLDU
Turkcell Dijital Kanallar Direktörü İlker Güneş oturumda yaptığı konuşmada son yıllarda tüketici bilincinde yaşanan hızlı gelişmeye dikkat çekti. “Pandemiyle birlikte tüketici tarafında çok hızlı bir şekilde dijitalleşmeye maruz kalma yaşandı” diyen Güneş “5 yılda olması gereken gelişim 1 yılda mecburen oldu” dedi.
Bilgiye çok hızlı ulaşılan bir döneme girildiğini ifade eden Güneş, şunları söyledi:
“Herhangi bir konu hakkında Youtube’da kısa bir araştırmayla ortalama bir uzman seviyesine kısa bir zamanda gelinebiliyor. Tüketici herhangi bir ürünle ilgili satış temsilcisi kadar bilgi sahibi olabiliyor. Bu kadar bilgi sahibi olan müşterinin talepleri artmaya başladı. Müşteri ‘beni daha iyi tanıman, beni anlaman lazım’ diyor.”
“Önümüzdeki dönemde kişiselleştirilmiş deneyim ve kişiselleştirilmiş teklif dünyası öne çıkıyor” ifadelerini kullanan ve bu alanlarda yapay zekayı kullanma gerekliliğinin oluştuğunu belirten Güneş, “15 yıldır yapay zekaya yatırım yapan bir şirketiz. Bunun da biraz faydalarını görmeye başladık” şeklinde konuştu.
Kişiselleştirilmiş deneyim alanında kişiye özel kampanyalar sunduklarında genel kampanyalara nazaran 8-12 kat daha fazla geri dönüşüm aldıklarını söyleyen Güneş, işin sırrının bu tarafta olduğunu vurguladı.
patronlardunyasi.com